کد مطلب:314215 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

قاضی به جرم خود اقرار کرد
جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ ابراهیم صدقی چنین نقل می كند:

36. یكی از كرامات مهم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام همانا پرهیز مردم از قسم خوردن دروغ به آن حضرت است. توضیح آنكه در بین عشایر و قبایل مرسوم است كه برای حل اختلافات فیمابین و روشن شدن قضایا (مانند قتل و سرقت و غیره) متهم را به حضرت ابوالفضل علیه السلام قسم می دهند، و غالبا هم متهم حاضر به قسم خوردن نشده و به گناه خود اقرار می كند، چون می داند قسم دروغ به آن حضرت چه عاقبت سوئی برایش دارد و این امر به تجربه رسیده است.

برای نمونه این قضیه را از یك وكیل دادگستری در كربلای معلی نقل می كنم، ایشان نقل می كرد: فردی به قتل یك نفر متهم شده بود، اما چون بینه و شاهدی در كار نبود تا اتهام وی نزد قاضی ثابت شود، فرد مزبور شركت در قتل را انكار می كرد. قاضی



[ صفحه 660]



ناگزیر خواست او را به قرآن كریم قسم بدهد و متهم هم حاضر شد قسم بخورد، و من از قاضی! اجازه خواستم كه اجازه دهد متهم را به صحن حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام برده و به آن حضرت قسم بدهم (آن وقت ها دادگستری در خیابان حضرت عباس علیه السلام قرار داشت. قاضی اجازه داد من دست متهم را گرفتم از دادگستری بیرون آوردم و او را در مقابل حرم ابوالفضل العباس علیه السلام قرار دادم و به او گفتم: به حضرت عباس علیه السلام قسم بخور كه این قتل از تو صادر نشده است. دیدم فرد متهم، كه منكر قضیه بوده و حتی حاضر شده بود به قرآن كریم قسم بخورد، حاضر نیست چنین قسمی بخورد! و بالأخره نیز نزد قاضی به جرم خویش اقرار كرد و حق ظاهر شد.

این تنها یكی از كرامات حضرت اباالفضل العباس علیه السلام بوده و از این گونه قضایا بسیار است، و این جانب چون متولد شهر مقدس كربلا هستم و در آنجا سكونت داشته ام، خیلی از این قضایا را هم دیده و هم شنیده ام كه مجال نوشتن آنها نیست، آنچه كه نوشتم تنها به عنوان نمونه بود.